پرسشنامه مهارت های زندگی

دسته بندي : مباحث رشته ها » پرسشنامه
پرسشنامه مهارت های زندگی ساعتچی و همکاران (1389)

در قالب word  ودر 7 صفحه وقابل ویرایش


قسمتی از متن فایل::

آموزش مهارت های زندگی :  آموزش مهارت های زندگی به مجموعه ای از توانایی های گفته می شود که زمینه سازگاری رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورد و این توانایی، فرد را قادر می سازد که ضمن پذیرش مسئولیت های اجتماعی خود، بدون لطمه زدن به خود و دیگران بتواند به شکل مؤثری با خواست، انتظارات و مشکلات روزانه در روابط بین فردی روبرو گردد( مؤمنی مهموئی، 1390، ص 92).
خودآگاهی: «خودآگاهي» توانايي شناخت خود و آگاهي از خصوصيات، نقاط ضعف و قوّت، خواسته‌ها، ترسها و انزجارهاست.
داشتن هدف در زندگی: هد‌ف یک نتیجه یا پیامد‌ مشخص و اند‌ازه پذیر (قابل اند‌ازه‌گیری) است که فرد‌ می‌خواهد د‌ر یک چارچوب زمانی خاص به آن د‌ست یابد‌. هد‌ف جهت‌گیری به سوی مقصد‌ را هد‌ایت می‌کند‌ (محمدی،  1391).
مهارت های ارتباطی: مجموعه ای از فعالیت ها و تعاملات است که موجب تأمین نیازهای افراد می گردد و به عنوان یک نیاز انسانی بین انسان هایی که با هم زندگی می کنند پدیدار می شود.(سلیمی و همکاران،1391).
مهارت‌هاي ارتباط بین فردی: مجموعه‌اي از توانايي‌هاي بالقوه و بالفعل فرد بوده كه با استفاده از آن مي‌توان به رفتاري قابل پذيرش و آگاهي بخش تا رسيدن به سطحي از رابطه عاطفي دست يافت (همان منبع).
مهارت حل مسئله: مهارت حل مسئله، فرآیند تفکر منطقی و منظمی است که به فرد کمک می کند تا هنگام رویارویی با مشکلات راه حل های متعددی جستجو کند و سپس بهترین راه حل را انتخاب نماید (شرفی، 1388).
تفکر خلاق: مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت های حل مسائل و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار می شود و قدرت کشف و انتخاب راه حل های جدید را پیدا می کند (مکتبی فرد، 1388).
تفکر انتقادی: برادلی تفکر انتقادي را" مجموع هاي از مها تهاي شناختی مثل شناسایی مباحث محوري و مفروضات، ارزیابی رویداد، و استنباط نتیجه"تعریف می کند (به نقل از تاشی و همکاران، 1391).
مهارت تصمیم گیری: از نظر عباس زاده (1374) مهارت تصمیم گیری عبارت از انتخاب یک راه حل از بین راه حلهای مختلف است. یعنی زمانی که چند راه حل پیش روی دانش آموزان وجود داشته باشد و وی با توجه به مجموع ملاحظات از بین آنها یک راه حل را انتخاب نماید، تصمیم گیری کرده است.
 مشارکت و همکاری: مشارکت و همکاری به معنی اتخاذ و هماهنگى منابع و کوشش هاى هر فرد در کوشش مشترک براى نيل به نتايجى است که همه در جست وجوى آن هستند (فرمهينى فراهانى، ١٣٧٨).
سلامت روان: سازمان بهداشت جهانی (2001) سلامت روانی را به عنوان « حالتی از بهزیستی که در آن فرد توانایی های خود را می شناسد، می تواند با فشارهای روانی بهنجار زندگی کنار آید، می تواند به نحو پرثمری و مولدی کار کند و قادر است برای اجتماع مفید باشد» تعریف می کند (به نقل از دینر ، 2003).  




روایی: داردی
پایایی: دارد
تعاریف مفهمومی: دارد
تعاریف عملیاتی : دارد
منبع : دارد
دسته بندی: مباحث رشته ها » پرسشنامه

تعداد مشاهده: 2910 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:144 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل