مبانی نظری وپیشینه پژوهش اجمالی گویش هاو گویش شناسی

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری

دانلود ورد با موضوع مبانی نظری وپیشینه پژوهش اجمالی گویش هاو گویش شناسی دارای 22 صفحه و با فرمت .docx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 22 صفحه
فرمت فایل: ورد .docx و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:



2-1 مقدمه
گویش شناسی از موضوعاتی است که در تمام زبان های دنیا پژوهش هایی در حوزه ی آن موجود است. عمده ی استفاده از نتایج کارهای گویشی مختص کشوری است که گویش مذکور گویشی از زبان آن کشور است. در این فصل ابتدا به ارائه ی نمونه هایی از کارهای گویشی که در حوزه ی لهجه ها و گویش های زبان فارسی در ایران انجام شده اند می پردازیم. در بخش بعد تعدادی از پژوهش های گویشی که خارج از ایران و بر پایه ی زبان های دیگری انجام شده اند را بررسی خواهیم کرد.
باید دانست که پژوهش های گویشی خود دارای تنوعات بسیاری هستند و از دیدگاه های متفاوتی گونه ها و یا حتی یک گونه ی زبانی را بررسی می کنند. ممکن است یک پژوهش گویشی تنها به ارائه ی نظام واجی یگ گونه ی زبانی بپردازد. پژوهشی دیگر ممکن است فرایندهای واجی گویش را بررسی کند. ممکن است پژوهشگری واژگان گویش را که به یک حوزه ی خاص فرهنگی مربوط هستند بررسی کند و شخص دیگری به مطالعه ی ساختواژه (صرف) یا نحو گویش بپردازد.
برخی از پژوهش های گویشی ممکن است پژوهش های میان رشته ای باشند. به عنوان مثال پژوهش هایی که جنبه ی مردم شناختی را نیز علاوه بر مسائل زبانی وارد می کنند یا مسائل مربوط به بقا یا زوال گویش ها. این قبیل مطالعات گرچه به حوزه ی گویش شناسی مرتبط هستند اما از آن جهت که با موضوع مورد مطالعه ی ما در این تحقیق رابطه1 ی کمتری دارند، از ذکر مقالات و پژوهش های این چنین در این فصل خودداری می کنیم.

در این فصل ابتدا به تعدادی از پژوهش های گویشی پرداخته می شود که در استان کرمان و در مورد گونه های زبانی این استان انجام گرفته اند. سپس شماری از پژوهش های حوزه ی گویش شناسی که بر روی دیگر گونه های زبانی و گویش های مناطق مختلف ایران انجام شده است معرفی و بررسی خواهد شد. در پایان به تعدادی از مطالعات گویشی انجام شده در خارج از ایران اشاره خواهد شد.


2-2 پژوهش های ایرانی
2-2-1 پژوهش های استان کرمان
محمد جواد اسدی گوکی (1379) "فرهنگ عامیانه ی گلباف" را گردآوری و تهیه کرده است. کتاب مشتمل است بر لغات و اصطلاحات، امثله و کنایات، باورهای محلی و برخی ترانه‌های محلی مردم گلباف. پس از مقدمه ی مؤلف، مطالبی درباره ساختار اجتماعی، فرهنگی، آثار باستانی و زیارت‌گاه‌های شهرستان گلباف درج گردیده است. سپس توضیحاتی در باب کتاب مانند اهداف نگارش، ساختار آن و نحوه ی گردآوری مطالب ذکر شده است. متن اصلی کتاب شامل 'امثله و کنایات' و 'لغات و اصطلاحات 'است که به ترتیب حروف الفبا تدوین شده و ذیل آن ترجمه و آوانگاری آمده است. بخش بعدی به باورهای مختلف مردم گلباف و بخش انتهایی به ترانه‌های محلی مردم گلباف اختصاص یافته است. این بخش نیز شامل ترجمه و آوانگاری است .
ولی ا... آئینه نگینی (1381) در کتاب "نگین سبز کرمان" واژه نامه ی گویش رابر بافت، از شهرستان های کرمان، را بررسی و ارائه کرده است. نگینی پس از معرفی منطقه ی رابر و بیان تاریخچه ای بر آن و نیز معرفی ایل های عشایری این منطقه، لغات و اصطلاحات منطقه ی رابر را در فهرستی کاملی به همراه آوانگاری و معنی1 ارائه کرده است. وی در ادامه مجموعه ای از اشعار محلی رابر را به همراه آوانگاری و معنی آورده است. نگینی در بخش بعد فرهنگ و آداب و رسوم منطقه رابر را از جمله مراسم عقد و ازدواج، اعیاد و عزاداری ها ارائه کرده است. در بخش بعدی این کتاب نویسنده لالایی های محلی منطقه را آورده است.


علی بابک (1375) در کتاب "بررسی زبانشناختی گویش زرند" جنبه های زبانی و زبانشناختی این گویش را به شکل بسیار دقیق بررسی و ارائه کرده است. بابک پس از ارائه ی تعاریف مفاهیم به کار رفته در درازای کتاب، در فصل دوم از کتاب خود تحت عنوان توصیف واجی، به توصیف همخوان ها و واکه های گویش زرند پرداخته است. وی در ادامه در فصل سوم به پدیده های زبرزنجیری، از جمله تکیه و آهنگ، در گویش فوق پرداخته است. بخش دوم از فصل سوم به فرایندهای واجی گویش از جمله ابدال1، حذف2، افزایش3 و قلب4 اختصاص دارد. فصل چهارم کتاب تحت عنوان دستور توصیفی شامل 8 بخش است که عبارتند از: شبه جمله، جمله، گروه فعلی، گروه اسمی، قید، حرف، واژه و تکواژ5. فصل پنجم و پایانی کتاب تحت عنوان واژگان، تعدادی از واژه های محلی منطقه ی زرند را ارائه کرده است.

زهرا حسینی موسی (1384) در کتاب "فرهنگ واژگان و کنایات شهر بابک" پس از ارائه ی سیمای شهربابک در بخشی تحت عنوان صرف (ساخت شناسی) به معرفی تفاوت های ساخت واژه در گونه ی شهربابکی با گونه ی معیار پرداخته است. این بخش شامل زیربخش های اسم، صفت، قید، ضمیر1، نشانه ی مفعول2، ساختمان فعل، زمان فعل، ابدال ها، حذف، افزایش و جابجایی می باشد. حسینی در بخش بعدی کتاب واژه های محلی گونه ی شهربابکی را به همراه آوانگاری و معادل آن ها در فارسی معیار در فهرست کاملی ارائه کرده است.


اکبر نقوی (1385) در کتابی تحت عنوان "فرهنگ گویش گوغر بافت" به گردآوری و بررسی ویژگی های زبانی و همچنین ادبیات عامه ی گویش منطقه ی گوغر بافت پرداخته است. فصل اول این کتاب به واژه نامه ی این گویش اختصاص دارد که واژه های محلی گویش را به همراه آوانگاری و معادل آن ها در فارسی معیار گردآوری کرده است. نقوی در فصل دوم اصطلاحات و کنایات گویش گوغر را به همراه معنی و آوانگاری ارائه کرده است. فصل سوم کتاب به ضرب المثل های گویش گوغر اختصاص دارد. در فصل چهارم ترانه های عامیانه ی گویش گوغر آورده شده اند. نقوی در فصل پنجم از کتاب خود تحت عنوان دستگاه آوایی فرایندهای آوایی فعال در این گویش را که شامل ابدال، حذف، افزایش و قلب هستند ارائه و بررسی کرده است. در فصل ششم با عنوان ویژگی های دستوری به بیان تفاوت های صرفی و نحوی گویش گوغر با گونه ی معیار پرداخته است. در بخش ضمائم تعدادی از اسناد و عکس های قدیمی از منطقه ی گوغر ارائه شده اند.
یوسف فرهادی راد (1382) در کتابی با عنوان "بررسی ریشه شناسانه ی گویش بافت" به بررسی این گویش پرداخته است. فرهادی راد پس از معرفی مختصر دیار بافت و شیوه ی کار، به ارائه ی مختصری درباره جغرافیا، تاریخ، آثار باستانی و فرهنگ پرداخته است. وی در ادامه دستگاه واجی گویش منطقه ی بافت را با توصیف همخوان ها و واکه ها ارائه کرده است. فصل چهارم این کتاب به واژه نامه ی گویش بافت تعلق دارد. مؤلف در بخش پایانی به مقایسه ی واژه های گویش با گروه زبان های باستانی و میانه پرداخته است. همچنین در این فصل فرایندهای آوایی همچون ابدال، حذف و قلب موجود در گویش بافتی بررسی شده اند.
عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا (1381) در مقاله ی "فرایندهای واجی مشترک در گویش های استان کرمان" فرایندهای واجی چهار گویش «کرمانی»، «زرندی»، «بردسیری» و «سیرجانی» واقع در استان کرمان مورد بررسی قرار گرفته است. کرد زعفرانلو درا این پژوهش تعدادی از فرایندهای واجی را در تعدادی واژه بررسی کرده است.

دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 3119 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:57 کیلوبایت

 قیمت: 39,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع مبانی نظری وپیشینه پژوهش اجمالی گویش هاو گویش شناسی دارای 22 صفحه و با فرمت .docx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد

    تعداد صفحه : 22 صفحه

    فرمت فایل: ورد .docx و قابل ویرایش

    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس