ادبیات نظری وپیشینه اخلاق حرفه ای وحرفه اموزی

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری

دانلود ورد با موضوع ادبیات نظری وپیشینه اخلاق حرفه ای وحرفه اموزی دارای 123 صفحه و با فرمت .docx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد صفحه : 123 صفحه
فرمت فایل: ورد .docx و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

 

قسمتی از متن نمونه:


مقدمه
پيشرفت اجتماعی، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و فناوري در هر کشور، در گرو تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص، کاربلد و داراي اخلاق حرفه‌اي مورد نياز در بخش‌هاي مختلف مي‌باشد. سرمایه‌گذاری کلان (ملي، منطقه‌اي، استاني و محلي) در هر بخش، نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در پيشرفت منابع انساني می‌باشد. دانشگاه‌ها، وزارت آموزش ‌و پرورش و سازمان های متولّی و فعال در زمينه‌هاي صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و فناوري؛ هر يک متناسب با وظايف قانوني خود تلاش مي‌کنند، در حیطه ي مأموريت محوله، زمينه دستیابی به هدف‌های تعیین شده در قانون اساسی، سند چشم‌انداز20 ساله، مرجعيت علمي شدن ايران در سال 1404 و قانون برنامه ي 5 ساله ي پنجم را عملياتي نمايند. (آموزش فني وحرفه‌اي درسال1400)»
كشورهاي در حال توسعه به شرطي مي‌توانند در بازار كار رقابت كنند كه در تكنولوژي هاي نوين مهارت داشته و از مهارت هاي تخصصي برخوردار باشند. معمولاً نظام آموزش حرفه‌اي هر كشور مانند يك نهاد، مسئول آماده سازي افراد براي كار قلمداد مي‌شود(فیض پور، 1389).
مدرنیسم و ورود به دنیای پست مدرن، زمینه ي تحولات زیادی را در مفهوم کار و اشتغال ایجاد کرده است. شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی نوین همراه با مفهوم جهانی شدن، شرایط جدید و تازه ای از مفهوم مهارت را که زیربنای کار و اشتغال است، مطرح کرده است. این مجموعه تحولات، زمینه ای شد که مفهوم کار و شغل و از همه مهم‌تر برنامه ي انتقال و آموزش مهارت‌های کلیدی و اشتغا ل زا که ورود افراد به دنیای کار و مشاغل را فراهم می سازد، تغییر و تحولی اساسی پیدا کند(ایزدی، صالحی عمران و قربانی، 1389).
مبانی نظری پژوهش
براي ايجاد نزديكي بين کارایی رشته های دانش آموختگان هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش و بازار كار مدل ها و شيوه‌هاي زير تدوين و توسعه‌يافته است. به نظر می‌رسد بتوان مجموع نظرات متخصصان را در سه رویکرد دسته بندي کرد.
1- رویکرد حرفه آموزی
2- رویکرد یکپارچه‌سازی آموزش هاي عملی و نظری
3- رویکرد پرورش صلاحیت‌ها و مهارت‌های پایه
رویکرد حرفه‌آموزی
این رویکرد معتقد به ارائه ي دروس حرفه‌ای محض در مؤسسات خاص و مستقل (که از آنها به نام مدارس فنی و حرفه‌ای یاد می‌شود) است. در این رویکرد، وظیفه ي‌ اصلی مدارس، آماده‌سازی جوانان برای کسب و کار است و این هدف از طریق تنوع بخشیدن به رشته‌های فنی و حرفه‌ا‌ی در مدارس محقق می‌شود. در این رویکرد آموزش حرفه‌ای خصوصاً از دهه ي 1970میلادی گسترش زیادی یافت و در تمام مقاطع تحصیلی زیر مطرح است(گرت لوز1378،ص16).
مقطع ابتدایی: آمادگی حرفه‌‌ای
مقطع متوسطه: تقویت مهارت‌های حرفه‌ای
مقطع عالی: مهارت‌های تخصصی
در قالب رویکرد حرفه آموزی چندین روش مورد استفاده دولت‌ها قرار گرفته است که به اجمال به سه الگوی اساسی اشاره می‌شود.
الف) الگوی مدرسه- محور(school-besed model)
در این الگو، حرفه‌آموزی در محیط آموزشگاه صورت می‌گیرد(مانند کشورهای سوئد، انگلستان و آمریکا). در الگوی مدرسه- محور، اگرچه مدرسه مسئولیت آماده‌سازی جوانان برای دنیای کار را برعهده دارد، در کنار آن از همکاری صنعت نیز برای پربارسازی آموزش های مهارتی استفاده می‌شود.
ب) الگوی کار- محور(work- based model)
این الگو ناظر به نقش و اهمیت محیط واقعی کار در تربیت اثربخش صلاحیت‌های شغلی است . در برخی کشورها، نقش مؤسسات صنعتی در آموزش های مهارتی بسیار برجسته است و در برخی کشورها آشنایی با محیط واقعی کار از طریق کارآموزی (Apprenticeship) صورت می‌گیرد. درضمن، ارتباط نزدیک‌تری بین اولیای مدرسه و صاحبان صنایع برقرار می‌شود.استراتژی‌های نیل به این اهداف عبارتند از:
1- قراردادن آموزش در موقعیت دنیای واقعی
2-  ایجاد آموزشی که دنیای خارج را به کلاس درس بیاورد.
3- ایجاد فرصت‌های یادگیری ورای کتب درس متعارف
4-  رسیدن به تسلط علمی تحت شرایط مشابه دنیای حرفه‌ای

ج) الگوی مدرسه/ کار- محور (school/work – based model)

در این الگو بخشی از فرايند آموزش دانش و مهارت‌های شغلی بر عهده ي مدارس و بخشی بر عهده ي کارفرمایان و صاحبان صنایع است. بارزترین نمونه ي این الگو کشور آلمان است. درآلمان مؤسسات صنعتی در کنار مدارس به آموزش صلاحیت‌های شغلی می‌پردازند و بعضاً نقش آنها مهم تر از مدارس است.
وجه مشترک کلیه ي الگوهای حرفه آموزی، متأثر بودن برنامه‌های درسی از مشاغل موجود جامعه است. نظام برنامه‌ریزی در این الگوها، نظام مهارت- محور می‌باشد که بر اساس آن ابتدا مشاغل به وظایف اصلی آن تحلیل می‌شود و سپس مهارت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف شغلی تعیین می‌گردد.
2- رویکرد یکپارچه ‌سازی آموزش عملی و نظری
در اين رویکرد جدید، محور ایده‌های مطرح شده این است که مرز بین آموزش های حرفه‌ای و علمی باید کم رنگ شود. معتقدان به یکپارچه‌سازی آموزش حرفه‌ای و نظری، تجدید‌سازمان دروس نظری و فنی و حرفه‌ای را مطرح می‌‌کنند تا از آن طریق دروس به هم مرتبط گردند و دانش‌آموزان نیز بتوانند همه جنبه‌های شغل یا حرفه مورد نظر (ابعاد دانش و ابعاد مهارتی) را درک نمایند. به عنوان نمونه ادوارد بریتون (1991) در کتاب خود تحت عنوان پیوند دادن ریاضیات و علوم تجربی به دنیای کار، درهم تنیدگی آموزش‌های نظری با آموزش‌های حرفه‌ای را مورد تأکید قرار می‌دهد.

دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 2808 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 123

حجم فایل:643 کیلوبایت

 قیمت: 39,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود ورد با موضوع ادبیات نظری وپیشینه اخلاق حرفه ای وحرفه اموزی دارای 123 صفحه و با فرمت .docx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد

    تعداد صفحه : 123 صفحه

    فرمت فایل: ورد .docx و قابل ویرایش

    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس